fredag 3 april 2009

Stora Äppelstaden















Ok nu ska jag ta mig samman. Det är ju trots allt så kort tid kvar tills bloggen inte har något existensberättigande så då måste jag ju passa på.

Vi är ännu inte på plats i Durham men däremot är mina föräldrar det. De bor just nu i vår lägenhet och är alldeles ditslängda och vilsna. Dock verkar de klara det hela bra förutom att de inte har lyckats hitta vår bil. Päronen ska ta sig en liten tripp söderut utan oss. Sen kommer vi tillbaks på måndag och ska visa dem vårt amerikanska liv och leverne.

Känns lite omvänt att de är där nu. Kanske borde mamman göra ett inhopp som gammelspouse.

Vår resa till New York blev kort men ändå väldans trevlig. Det är verkligen städernas stad. Helt galet stor och hipp. Vår vän Claes som vi bodde hos hade fixat lägenhet mitt i Manhattan i ett trevligt artsykvarter. Så det var vår bas. Därifrån gick vi och insöp atmosfären och traskade runt på gatorna, fikade och åt. Vi hann med Chinatown, Soho, Times Square och en liten konstutställning. Jag hade dock sett fram emot de stora muséerna som jag skulle briljera för J om alla mina nya kunskaper, men det hanns inte med. Får bli nästa gång.

En stor höjdpunkt var en kväll med Claes då vi hittade en liten kinesisk tapasbar där vi åt haj med otroligt skrämmande konsistens. Sedan traskade vi vidare till köttkvarteren till en mysig restaurang där vi krånglade med den Drew Barrymore-liknande servitrisen och bytte bord flera gånger för att få den perfektionistiska upplevelsen. Sen tog vi oss hemåt i den neonupplysta natten genom att Claes kallade på taxi på världsvant NYmanér.

3 kommentarer:

Lovisa sa...

Åh, äntligen är du tillbaka på bloggen! Har saknat. Räknar med att du fortsätter blogga nu när du kommer att vara riktig hemmafru med hus och bebis och allt.

Benjamin Ekman sa...

Snart är det dags med den obligatoriska magbilden, Lyddan... Show us your progress!

Hälsningar från Jerusalem.

b.

ellinor sa...

Jag håller med föregående. Äntligen tillbaka med bloggandet! Man tänker ju på er och hur allt går. Hörde att ni träffat Linus idag. Han hälsade väl från mig? Ha en riktigt skön sista tid i Amerika, eller sista tid? lät ju fel. Take care, Elli