tisdag 14 oktober 2008

kött ä gött

Jag vill utveckla den köttiga restaurang-upplevelsen som L nämnde. För mig blev det en köttskräck-revelation. Jag får ofta sådana på restauranger. Jag förstår inte att jag aldrig lär mig. Jag är så svag i min vegetariska övertygelse. Ofta när vi går på restaurang tror jag att jag är sugen på en köttabit. Men alltid efteråt ångrar jag mig järnet och får djup ångest. Denna gång var exakt så.

Jag skulle sett alla tecknen. Det började med menyn. Bara kött i olika storlekar. När servitören skulle utveckla menyn för oss tröga svenskar jämförde han fläskfiléns storlek med sin underarm. Som en påminnelse om att det är en kroppsdel. Därefter gick han och hämtade en rå, stor, blodig stek för att förtydliga sizen. Som ett sista tecken byttes vår lilla vanliga kniv ut mot en mördarkniv för att understryka att vi måste ta död på djuret som kommer på vår tallrik. När väl steken låg där hade jag stora problem att äta den och tyckte inte alls att medium well-konsistens var imponerande utan bara skrämmande.

Efteråt gav jag Joel stränga order att förbjuda mig att beställa in kött nästa gång vi äter nånstans. Men jag är säker på att det kommer misslyckas. Jag kommer envisas om att jag är riktigt sugen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du hanske skall beställa in en havstallrik, det funkade ju bra i Barcelona....

/p