måndag 3 november 2008

kreativ måndag






Idag har jag haft en intensiv kreativ måndag.

Gick upp tidigt och pluggade futurism hela förmiddagen. Intressant men det var konstiga tankar de hade. Föraktade all historia och hyllade maskiner. Tyckte att bilen var vackrare än all konst. Michelangelo skulle slängas i floden.

När jag var stel, frusen och trött på att läsa tog jag en liten hetsig paus och bakade bröd. Gick sen på konsthstoria.

Tog en till liten break och hämtade ut en gratis latte på Broad street (har varit duktig och samlat stämplar!). Sen for jag till ateljén och var inne i mitt måleri några timmar.

Till sist lagade jag en ovanligt vacker och kreativ middag av höstens färgglada rotfrukter (det såg vackrare ut i verkligheten). J och jag pratade om vad vi läst och just idag korsades våra vägar i böckernas värld. Hans Emil imponerades av glödlampans sken och skrev om det och mina futurister älskade också glödlampan och målade av den. När den första elektriska gatlyktan installerades i Rom skrev futuristen Marinetti "Let's murder the moonlight". Sykt.

2 kommentarer:

ellinor sa...

Ibland tappar jag modet och blir lite down av att tänka på hur långt det är till våren, och ännu längre tills nästa gång löven sprängs i färger! idag var en sån dag och då är det som en liten höjdare att titta in på din blogg o se att du tagit lövens färger in i maten! Du är ju bra alltså. Nu ska jag sätta mig och göra min näst sista inlämningsuppgift i PS-kursen...(jag har hoppat alla lektioner utom de som tillhör en uppgift) Har gett mig den på att bli klar. How about you?
Förresten, mina ögon vattnades ändå upp och rann över när jag såg på Obama. Jag älskar USA när det är som bäst. KRAM i kylan / Elli

lydia sa...

HEJ ELLI! Åh vad trevligt att du tittar in och vad bra. Jag funderade precis på hur jag skulle få tag på dig, så hoppas att du ser det här. Måste få din mailadress. Har kommit på att jag oxå, så här i sista minuten om det inte redan är kört, ska göra den där kursen. Måste ha nån att fråga om det går åt pipan för alla de andra är väl klara?

sen vore det oxå kul att höra hur ni har det i stockholmo. Jag har mitt förnamn@efternamn.com så om du vill kan du skicka mig ett litet mail så får jag din.