tisdag 4 november 2008

Sweet victory obama pie








Obama, Obama, obama!





Sjukt stort. Vi har precis kommit hem från vår valvaka och Obama är the president of the United States. Och Michelle är the first black first lady. Familjen Huxtable is in!!!

Jag hade bakat Obamas favorit paj- sweet potatoe pie. Han berättade en fin liten story om det när vi hörde honom tala live i NC. Han berättade att han var ute på turné och blev fikasugen och kände då för sweet potatoe pie. Storyn fortsatte och hade en poäng men den orkar jag inte berätta, utan jag vill ta fasta på att tänka på hur fin han är som gillar att fika. Och jag håller med usa's president att den är god. Så jag delar med mig av receptet så ni kan baka den till Obamas ära.


Sweet potatoe pie

pastry:

2/3 cup mjöl
1/3 cup majsmjöl/polenta
1/4 tsk salt
1/3 cup + 1 msk margarin (ca 80g tror jag)
2-3 msk vatten

Filling:

2 ägg
2 cups mosad kokt sötpotatis
3/4 cup socker
1 2/3 evaporated milk / tror att mellangrädde skulle funka, ej kondeserad mjölk för den är för söt och slimig.
1 tsk kanel
1/2 tsk salt
1/2 tsk ingefära
1/4 tsk kryddnejlika

Topping:
Cinnamon-Pecan Streusel

1/3 cup farinsocker
1/3 cup hackade pecannötter
1 msk mjukt margarin
1/2 tsk malen kanel

För instruktioner klicka här. (1 cup=2 1/2 dl)

Efter vi hade svullat Obama paj och röstresultat åkte vi hemåt. Färden hem gjorde mig nog lyckligast. Överallt euforiska människor och en biltutande fanfar "YES WE CAN"

9 kommentarer:

Lovisa sa...

Yes!!!

Anonym sa...

kondenserad mjölk.
kan finnas här och där.
detta måste testas -
viktigt med rund form -
som ett O - för you know who!

Anonym sa...

"yes we can"

har vanskelig for å ikke la meg rive med av obama. her satt vi oppe hele natten og fulgte med, må være litt av en stemning hos dere! greit nok at man kan ta amerikanere med en dose ironi, men det er nesten så jeg samstemmer med min tantes ord i natt: "I'm proud to be american again!"

i kveld blir det obama-pai!

AJ

lydia sa...

nej det är inte kondenserad mjölk för det heter condensed milk, den är tunnare mer som grädde och inte så söt som kondenserad. Men det kanske funkar men jag skulle nästan använda grädde istället (kanske inte hel och fettig?)

Anonym sa...

Åh va fantastiskt!
En paj för att fira! Underbart den måste vi testa här hemma. YES!! kram Louise

Anonym sa...

Evaporated milk har aldrig hittats i Sweden.
Mina cookbooks ger inget alternativ.
Jag tror ändå på grädde, typ mellangrädde, eller hälften mjölk hälften tjock grädde.

Anonym sa...

Läs gärna min blogg. Jag var så glad igår att jag sjöng en gospel.... Idag är jag stolt över att vara världsmedborgare. Yes, we can!

Where do you buy skill? sa...

Evaporated milk har vi hittat i Sverige på kinesiska matbutiker. Det gäller bara att komma nära en kinesisk matbutik vilket kanske inte är helt lätt. Lättare med gräddblandning.

Anonym sa...

hello, kan vi försöka skypa snart? kan du nu?

/pallen