torsdag 11 september 2008

igår och idag


Igår var en bra dag. Frös för första gången sen vi kom hit. Det var en angenäm känsla. Gick hem och tog på mig stor myströja och drack te. Hösten kändes på ingång även fast det var 25 grader och allting blommar. Hade två bra lektioner. Först konsthistoria, då jag faktiskt räckte upp handen (vilket för övrigt känns väldigt komiskt lågstadie) och gjorde en hyfsat smart narrativ analys av två konstverk. Blev stolt över mig. Sen målerikursen. Har börjat med eggtempera nu, ett stilleben och ett självporträtt. Svår teknik men utmanande.

Idag var en velig dag. Spouses cookingclub hade sin första träff. Vaknade och hade riktigt ofeeling. Hur ska jag ta mig dit, vilka kommer va där, orkar inte fixa nån mat (potluck första gången). J hetsade dock iväg mig. Åkte bil och åkte fel så jag kom en halvtimme sent. Det visade sig att min negativa inställning höll sig kvar. En ganska seg sammankomst. Alla var från Kina, Japan eller Korea - säkert underbara männsikor men lite svåra att kommunicera med. De hade ganska svårt för engelska så jag fick prata jätte långsamt och förenklat. Men oftast gjorde de söta oförstående miner. Mest intressanta samtalet var med en japansk tjej som sa att hon var skådespelare men nu var tvungen att sluta för hennes man inte ville se sexscenerna som hon gjorde. Jag uppmuntrade henne till att kanske göra nåt utan sexscener- hon svarade "eller göra dem i smyg". Det verkade på allvar eller så förstår jag inte japansk ironi. Tänkte att det här var första och sista gången jag går men sen skickades en lista runt med datum när man skulle laga sitt lands mat. Blev så stressad att jag fyllde i mitt namn ändå, tänkte att jag får lösa det senare. Otroligt osmidigt. Nu måste jag antingen gå dit några gånger eller dra mig ur på ett dissande sätt.

Phil önskade fler bilder från vårt hem. Det kommer, men lite pö om pö. Så håll dig till tåls. Här är en bild från vår trevliga bordelltrappa.

Inga kommentarer: