söndag 21 september 2008

sköna sönda



När man var liten satt man otåligt och vänta på att Super-Ted skulle börja. Nu känns det som man uppskattar allt det långsamma lungnet som sköna söndag stod för.
Vi började dagen med en all-american-breakfast. Eggs, pancakes och hashbrowns. Sen begav vi oss till den katolska kyrkan. Fick nog mest positiva intryck av den. Några pros and cons:

Pos:
Den enda kyrka vi varit i som är helt etniskt blandad, hittintills har det varit otroligt segregerat (bara vitt). Det var vackert. Gamla och unga; svarta, vita, mexikaner, asiater; och dessutom alla klasser samlade under ett tak.
En otroligt bra predikan.
Gångavstånd från oss.

Neg:
Namnet är lite konstigt eller ovanligt för mig-"Den obefläckade avelsens kyrka". Och att prästen sitter på en tron har jag lite svårt för.

Sen tog vi vårt Söndagsfika på Guglhupf. Bisarrt namn men ett fantastiskt ställe. Det leder defenitivt från och med nu. Kaffet var superbt med en vacker rosetta på toppen. Deras bakverk var mer europeiska (croissanter, wienerbröd, tiramisu osv.) Jag tog en citrontårta som hade ett knäckigt cremebruléskal. Blev alldeles till mig av lycka. Dessutom hade de nåt intressant: Red espresso. De gjorde utöver det vanliga espressoutbudet oxå "kaffe" på rooiboste. Så man kunde beställa en red espresso, eller cappu gjord på rött te. Måste prova nån gång. Säkert inte lika gott men cool idé och fint för folk som är bräckliga. Undrar om de brygger teet på samma sätt, i espressohandtaget? (Phil: du borde kolla upp detta så kan du äntligen göra espresso till din kära J!)

Dagen ska avslutas med ett besök hos våra dubbelgångare. Intressant. Får se om de är lika roliga som vi! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lydia!
Så kul att jag hitta din blogg! Det här med att vara spouse har fått en helt ny innebörd för mig. Verkar ju faktiskt inte vara ett negativt ord? Jag skulle kunna känna igen livet du lever eftersom jag läser en termin jag redan läst och för det mesta har tid över (vilken jag skulle kunna använda till den ofullbordade PS-kursen, hur går det för dig!?) Går runt och finlirar i lägenheten. Idag har jag till och med plockat höstlöv och tagit in, för nu är den här, hösten alltså. Kul o läsa om er där borta iaf! Kram Elli

lydia sa...

Jaa Elli! Vad kul att du hittat mig! Nej spouselivet ska inte föraktas. Har fortfarande bara gjort en lektion på kursen och i ju med datorkraschen så försvann programmet. Men ska få det igen och sen förhoppningsvis börja. Bra att din är ofullbordad, då finns det en elev kvar i alla fall som man kan bolla med!
kram